برای بازار مسکن کانادا سال 2018 سالی پر چالش بود؛ پرچالش به این دلیل که نیاز به تلاش زیادی داشت تا پس از ترکیدن حباب قیمت در سال 2017 مجددا” سعی کند به جایگاه خود بازگردد. این سال ، بعنوان سال افت فروش و قیمت نام گذاری شد و بنظر میرسد 2019 نیز ممکن است همین گونه باشد.

پس از تلاشهائی که در تابستان 2018 به منظور ثبتیت بازار از جانب دولت صورت گرفت از سپتامبر 2018 شاهد افت فروش خانه ها بوده ایم. در ماه دسامبر این فعالیت 19% کاهش داشت و متوسط قیمت فروش نیز شاهد 4.9% افت بود.

تحلیلگران بازار دلیل این کاهش ها را شرایط سخت دریافت وام که از ژانویه 2018 وضع شد و نیز افزایش مداوم نرخ بهره ها میدانند.Gregory Klump اقتصاد دان عضو انجمن مسکن کانادا اخیرا” اظهار داشته که بنظر میرسد احتمالا” بازار مسکن رشد اقتصادی باعث کاهش رشد اقتصادی شود چرا که خریداران به واسطه شرایط دشوار وضع شده قادر به خرید نیستند.

در حالی که نیمه اول سال 2019 ممکن است بازار آرامی برای مسکن باشد Rishi Sondhi یک اقتصاد دان ارشد بانک TD پیش بینی میکند که نیمه دوم سال میتوان امید به حرکتهائی در این بازار داشت. او در تحلیل اخیر خود نوشته که یکی از دلایل این پیش بینی قیمتهای کاهش یافته است که به خریداران توان خرید میدهد . این افت قیمت که تا حدودی ناشی از اعمال نرخ های افزایش یافته بانک مرکزی بود باعث آرامش بازار مسکن شد تا حدی که گمان میرود این بانک که قصد داشت در سال 2019 نیز افزایش نرخ بهره اعلام نماید اقدام به بازنگری این تصمیم کند که این ود میتواند فرصتی برای خریداران باشد. این تحلیلگر اقتصادی عوامل تاثیر گذار مثبت دیگری را نیز در آینده بازار دخیل میداند ، بعنوان مثال رشد جمعیت و بخصوص میزان مهاجرت که از 310000 به 331000 در فاصله سالهای 2018 تا 2019 هدف گذاری شده است.

عامل دیگر از دید وی بازار کار قوی است. پیش بینی فعلی بانک TD این است که در سال 2019 ، 150000 شغل به بازار افزوده میشود که باعث رشد درآمد خانواده خواهد شد. علاوه بر آن تعداد بیشتری از Millennials اقدام به تشکیل خانواده خواهند داد که این خود دلیلی برای خروج افراد از بازار اجاره ملک و حرکت به سمت خرید خواهد بود هرچند که بطور مسلم این داستان برای شهرهای گوناگون متفاوت خواهد بود. تورنتو و ونکوور گران قیمت هر دو در ژانویه کاهش قیمت را در بازار مسکن نشان دادند هر چند که تعداد معاملات ماه به ماه در این دو شهر شاهد افزایش بوده است اما در عین حال قیمت مسکن در مونترال و اتاوا به دلیل پائین بودن نسبی خانه ها شاهد رشد بوده است. در آلبرتا همچنان به دلیل بحران کاهش قیمت نفت و مشکلات در بخش انرژی شاهد کاهش قیمت ها بوده ایم: در کلگری و ادمونتون قیمتها در مقایسه با سالهای قبل 3 الی 4 درصد کاهش داشته اند.

چشم انداز بازار برای خریداران نشان میدهد که قیمتها ممکن است شاهد اندکی رشد باشند. مطابق تحلیل بازار مسکن RE/MAX برای 2019، 36% از کانادائی ها ظرف 5 سال آینده قصد خرید خانه خواهند داشت که این عدد در مقایسه با سال 2018 که میزان آن 48% بوده نشان دهنده کاهش است. Re/MAX این کاهش را ناشی از همان عوامل بازدارنده خرید که در بالا ذکر شد میداند. موضوع قابل توجه دیگر افت تعداد وامهای مسکن است: براساس Canada Mortgage and Housing Corporation در سال 2018 این تعداد 11.9% کاهش داشته و انجمن مسکن بریتیش کلمبیا نیز اعلام نمود تعداد وامهای مسکن در این استان به پائین ترین سطح رشد خود در طول 17 سال گذشته رسیده است. این اعداد به احتمال قوی در سال 2019 نیز تکرار خواهند شد چرا که بسیاری از خریداران نهایتا” خود را واجد شرایط دریافت وام نخواهند دید. در این زمان خریداران باید در خصوص زمان ارائه درخواست وام خود مطلع و هوشیار باشند: اغلب در بهار وام دهندگان پیشنهاد تخفیف و پکیج های جذاب به وام گیرندگان احتمالی را ارائه میکنند اما در نظر داشته باشید که با توجه به شرایط افزایشی نرخ بهره ها مسلما” وامی که میگیرید با بهره ای بالاتر از آنچه در ابتدا به شما پیشنهاد شده برای شما تمدید خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید