همانطور که می دانید کانادا دومین کشور بزرگ جهان است (با مساحت 9.984.640 کیلوکتر) و شمالی ترین کشور در قاره آمریکا، از شمال به اقیانوس منجد شمالی، از شرق به اقیانوس اطلس، از غرب به اقیانوس آرام و از جنوب که به کشور آمریکا می رسد. در پایین اطلاعات بیشتری از این کشور که 6 برابر کشور ایران است می خوانیم.

ملکه در کانادا یک مقام تشریفاتی است از این رو نخست وزیر بالاترین مقام رسمی بشمار می آید. کانادا به 10 ایالت  و و سه ناحیه تقسیم شده است و دارای دولتهای محلی که تحت حاکمیت مرکزی فدرال کانادا است، از نظر جغرافیایی نیز این کشور به نام های زیر تقسیم شده است.

North, Prairies, Atlantic, West Coast, Central

منطقه اطلس Atlantic

استان های نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، پرنس ادوارد آیلند و نیوفاندلند و لابرادور.

مهم ترین فعالیت های این ایالت ها : ماهیگیری، استخراج معدن، کشاورزی و جنگلداری است.

کانادای مرکزی Central

پرجمعیت ترین منطقه کانادا با استان های : انتاریو و کبک، بیش از 75% محصولات این کشور در این منطقه تولید می شود.

چمنزار Prairies

استان های ساسکاچوان و آلبرتا در این منطقه است،

بیشتر زمین های این منطقه برای کشاورزی بسیار مناسب است به دلیل مسطح و بارور بودن و اینکه این زمین های سرشار از مواد معدنی و منابع انرژی است

کرانه غرب West Coast

تنها استان این منطقه بریتیش کلمبیا است که به داشتن دامنه و جنگل های زیبا مشهور است و مهم ترین فعالیت های این استان میوه کاری و صنعت گردشگری و چوب و ماهیگیری است

منطقه شمالی North

مجموعه سه سرزمین کانادا یعنی نورت وست تریتوریز، نوناویت و یوکان

نفت، طلا، روی، سرب و گاز طبیعی منابع مهم این سرزمین ها است.

پایتخت کانادا اتاوا و بزرگترین شهرهای مهم کانادا مونترال، ونکوور و تورنتو است. تورنتو با 5.5 میلیون جمعیت بزرگترین شهر کانادا است. مونترال نیز مرکز ایالت کبک بزرگترین شهر فرانسوی زبان جهان بعد پاریس است. ونکوور در غرب کانادا زیباترین و بهترین شهر جهان است.

حکومت کانادا دموکراتیک فدرال است و توسط دو بخش حکومتی که شامل حکومت های ایالتی و کشوری است اداره می شود. مسئولیت ها و قدرت بین دولت های استانی و کشوری تقسیم شده است.

در راس ساختار حکومتی  به ترتیب پادشاه یا ملکه بریتانیای کبیر، دولت فدرال، مجلس سنا و مجلس عوام، دولت های ایالتی(استانی) و فرماندار کل (به عنوان نماینده ملکه) قرار دارد که رای دهندگان و شهروندان نیز از این قاعده مستثنی نیست. نوع حکومت کانادا در حقیقت پادشاهی قراردادی یا همان مشروطه فدرال، همراه با نظام و دموکراسی پارلمانی است.

در حال حاضر کانادا به دلایل زیر بهترین کشور مهاجر پذیر جهان است :

1 – هزینه های کمتر برای این اقدام

2 – بیمه درمانی رایگان

3 – سیاست آزاد

4 – جامعه ای چند فرهنگی

5 – آزادی های فردی

6 – تحصیل رایگان یا به مراتب کم هزینه نسبت به کشورهای دیگر

7 – فصول مختل و آب و هوایی متغیر

کانادا ظرفیت پذیرش مهاجران بسیار زیادی را دارد، کانادا یک کشور چند فرهنگی است و بیشتر از 200 فرهنگ متفاوت در این کشور وجود دارد. جمعیت کانادا 35 میلیون است این جمعیت برای کشوری 4 برابر ایران و 40 برابر انگلیس کم است پس با توجه به نسبت جمعیت به مساحت کانادا یکی از کم ترام ترین کشورهاست.

دیدگاهتان را بنویسید