سیستم آموزشی کانادا در هر ایالت متفاوت است به این دلیل که مسئولیت نظارت و اداره سیستم های آموزشی در هر ایالت به عهده دولت ایالتی آن است. این سیستم معمولا به بخش های ابتدایی، متوسطه (دبیرستان ها) و آموزش عالی که همان کالج و دانشگاه است تفسیم می شود.

در کانادا آموزش تا 16 سالگی اجباری است البته در ایالت های انتاریو و نیوبرانزویک تا سن 18 سالگی اجباری است. دانش آموزان تا کلاس 12 در مدارس ابتدایی و متوسطه آموزش می بینند. مدارس خصوصی و عمومی در سراسر کشور وجود دارند و اغلب مدارس ابتدایی و دبیرستان ها عمومی و رایگان است.

سال تحصیلی معمولا از آخر آگوست یا اوایل سپتامبر (شهریور) آغاز و تا اواخر ژوئن (خرداد) ادامه دارد. تحصیلات ابتدایی از کلاس 1 تا 6 یا 8 را شامل می شود و تحصیلات تا کلاس 12 را دانش آموزان در دبیرستان سپری می کنند. دانش آموزان بعد از دریافت دیپلم می توانند تحصیلات را در کالج ها و دانشگاه ها ادامه دهند، ادامه تحصیل در کالج ها رایگان نبوده و دانشجو باید شهریه خود را بپردازد، ولی با این حال دولت بیش از نصف هزینه های تحصیلی را پرداخت می کند.

سال تحصیلی دانشگاهی به معمولا از اواخر آگوست یا اوایل سپتامبر شروع و تا آخر ماه اوریل ادامه دارد.

تعطیلات تابستانی نیز در این کشور از آخر ژوئن یا همان اول تیر و تا روز کارگر یعنی اولین دوشنبه سپتامبر ادامه دارد.

دانش آموزان از تعطیلات تابستانی کمی برخوردار هستند که این تعطیلات معمولا کمتر از 70 روز است ولی دو تعطیلی دیگر نیز دارند که یکی از آن ها تعطیلات زمستانی که از 22 سپتامبر (چند روز قبل کرسیمس) شروع و تا اوایل ژانویه ادامه دارد که طول این تعطیلی نزدیک به دو هفته است و تعطیلات بعدی اواسط مارس شروع و به مدت یکهفته ادامه دارد که به این تعطیلات نیز تعطیلات بهاری می گویند.

کالج ها و دانشگاه های کانادا از شهرت جهانی بالایی برخوردار است و خود یکی از جاذبه های مهاجرتی است. این کشور در هرسال تعداد زیادی از دانشجویان سراسر جهان را پذیرا است. کانادا کشوری است چند ملیتی و چند فرهنگی و می توان گفت بیش از 50% از جمعیت 35 میلیونی آن خارج از این کشور متولد شده اند.

اطلاعات عمومی کانادا

بر اساس اداره مهاجرت کانادا هر ساله بیشتر از 130 هزار دانشجو از سراسر دنیا به این کشور برای تحصیل مهاجرت می کنند. کانادا با ارائه بیش از 10 هزار رشته در بیش از 100 مرکز آموزشی یکی از اصلی ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان است. راه تحصیل در کانادا یک راهی کم هزینه کم ریسک است.

در صورتی که شما به عنوان مقیم دائم و یا شهروند در کانادا زندگی کنید می توانید در هرجای کانادا تحصیل کنید و نیازی به مجوز نیست، ضمنا معمولا دانشگاه های کانادا تخفیف ویژه ای برای این دسته از افراد قائل می شوند. تحصیلات عالی در کانادا رایگان نیست اما برای آن دسته از افراد که توان پرداخت این هزینه ها را ندارند وام تحصیلی Student Loan و بورسیه تحصیلی Bursary پیش بینی شده است.

کانادا از جایگاه ویژه ای در بین دانشجویان سراسر جهان برخوردار است. معروفترین استان های کانادا برای این دانشجویان اونتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا است که برترین دانشگاه ها نیز در این استان ها است.

بد نیست بدانید که از میان 26 دانشگاه این کشور بر اساس آمار موسسه QS World، در سال 2015 الی 2017 سه تا از آنها در 50 دانشگاه برتر و بیش از 10 دانشگاه در 300 دانشگاه برتر جهان است.

دوتا از بهترین دانشگاه های کانادا و جهان یعنی “مک گیل” و “دانشگاه تورنتو” به ترتیب با رتبه های 24 و 34 جهانی در شهرهای مونترال و تورنتو قرار دارد.

دانشگاه های زیر نیز در 300 دانشگاه برتر جهان است :

– دانشگاه بریتیش کلمبیا

– دانشگاه آلبرتا

– دانشگاه مونترال

– دانشگاه مک مستر

– دانشگاه واترلو

– وسترن یونیورسیتی

– دانشگاه کالگری

– کویینز یونیورسیتی

دیدگاهتان را بنویسید