مهم ترین مسئله که می تواند دغدغه خیلی از مهاجرین باشد (مخصوصا متخصصین و سرمایه گذاران) پیدا کردن کار و یا راه اندازی یک کسب و کار است، اصولا تثبیت زندگی شما در یک کشور جدید تا حد بسیار زیادی منوط به ایجاد درآمد در آن کشور می باشد.

در خصوص کاریابی ذکر چند نکته لازم است، اول از همه آنکه رزومه شما حرف اول در این مسیر را میزند بنابراین میبایستی کامل و جامع باشد . کامل و جامع بدین معنی که در عین حال که در آن به ذکر توانمندیهای خود می پردازید باید به شکلی تدوین شود که شما را متفاوت از سایر متقاضیان در ردیفی مجزا قرار دهد.گاهی لازم است در رزومه خود با تمرکز بر تعداد پروژه هائی که در آنها حضور موفق و موثر داشته اید و ارائه اطلاعات آماری جامع بتوانید توجه کارفرما را به خود جلب نمائید. بخاطر داشته باشید کلی گوئی و تکرار جملات کلیشه ای مانند : ” دارای مهارت در تایپ انگلیسی” و یا ” فن بیان خوب و روابط عمومی قوی” هرگز درهای مصاحبه را به روی شما نخواهند گشود.

زبان انگلیسی یکی از مهمترین عوامل موثردر کاریابی و راه اندازی کسب و کار است (ناگفته نماند که بعضی از مشاغل مانند مجری گری و یا گویندگی نیاز به دانش زبان بسیار بالا دارد )، ولی مهم برای کارفرما این است که شما به خوبی بتوانید با سایر افراد ارتباط برقرار کنید. دقت داشته باشید که در مصاحبه اول، کارفرما سعی می کند مطمئن شود از عهده انجام کاری که برای آن رزومه خود را ارائه کرده اید به خوبی برخواهید آمد , بنابراین در مصاحبه ابزار قوی ترین ابزار شما برای اثبات توانائی هایتان زبان انگلیسی خواهد بود.

بسیاری از تازه واردین بعد از گذشت چند ماه کاری مناسب با تجربه و تحصیل خود پیدا نمی کنند و همین میتواند آنها را مایوس و یا پشیمان از مهاجرت کند. باید به این دوستان گفت که شما یا به خوبی جستجو نکرده اید یا در روند جستجوی شما مشکلی وجود دارد. چند نمونه از این قبیل مشکلات در کانادا را برای شما در زیر آورده ایم:

در لیست مشاغل موجود نامی از شغل مورد نظر شما نوشته نشده است. اولین نکته مهم این است که شما باید معادل و ترجمه صحیح آن را در کانادا بررسی کنید برای مثال شما یک برنامه نویس هستید و در این لیست مشاغل چیزی از programmer نوشته نشده است باید این را بدانید که عناوین شغلی دیگری نیز هستند که به تخصص و تجربه شما نزدیک باشد و یا شاخه ای از همان باشد مانند: Application developer، Developer، System Architect و Software Engineer
اگر شما به صورت مرتب برای کارفرمایان رزومه ارسال می کنید ولی هیچکدام از آنان با شما تماس نمی گیرند، اینجا باید عیب یابی را در رزومه خود شروع کنید، مطمئنا آنقدر چشم گیر نیست، مطمئن شوید که رزومه شما 60 تا 70درصد از نیازهای کارفرما را جوابگو خواهد بود.
رزومه خود را فقط برای کارفرماهای اصلی نفرستید بلکه آن را برای آژانس های کاریابی نیز ارسال کنید، ارتباطات خود را حفظ کنید و همیشه به فکر گسترش آن باشید و به دوستان خود اطلاع دهید که جویای یک کار هستید و رزومه خود را به آنها هم بدهید، شاید شرکتی که دوست شما در آن مشغول است نیاز به یک طراح داشته باشد، همینقدر که دوست شما اعلام کند که کسی را می شناسید و شما را معرفی کند می تواند شروع کار شما در کانادا باشد.
بعد از ارسال رزومه حتما با کارفرمای خود پیگیری کنید و مطمئن باشید اگر نیازی به شما نداشته باشد صراحتا این موضوع را به شما می گوید.
ارسال رزومه را متوقف نکنید، مرتبا سعی کنید که رزومه صحیحی را برای کارفرمایان ارسال کنید، آنچه مهم است توجه به این نکته است که هرگز نباید یک رزومه را برای تمامی آگهی های استخدام ارسال کنید. رزومه شما به فراخور نوع کار و مهارتهای درخواستی کارفرما برای هر آگهی میباید تغییر کند پس در ارسال رزومه تعجیل نکنید و با فرصت و حوصله آن را مطابق نیاز کارفرما تغییر دهید.
همیشه بعد از مصاحبه، کارفرما نیاز به برنامه ریزی دارد و ممکن است تا استخدام شما یک یا دوهفته زمان ببرد، منتظر نباشید به ارسال رزومه و تلاشتان ادامه بدهید.

شما در سایت رسمی وزارت کانادا می توانید برای کار جستجو کنید. باز هم بر این نکته تاکید میکنیم که زبان انگلیسی قوی از هر چیز دیگری مهم تر است.

دیدگاهتان را بنویسید